اهمیت شادی

استاد جمالزاده در صفحه ی ۴۰ کتاب قصه نویسی شرایط داستانسرایی را این گونه توضیح می دهد: 

"همه می دانید که اساس داستانسرایی دارای شش رکن عمده است که در حقیقت شرایط مهم این کار است... رکن اول اندیشه. رکن دوم ذوق. رکن سوم دانش و بینش. رکن چهارم تصور و تخیل. رکن پنجم موضوع. رکن ششم نگارش." 

جمالزاده همه ی این ارکان را در صد صفحه تشریح می کند و در صفحه ی ۱۴۱ به موضوعی اشاره می کند که به نظر من حلقه ی مفقوده ی زندگی و حرفه ی اکثریت مردم جامعه ی ما است.

"...عمل کردن به تعالیمی که در فوق مذکور افتاد محتاج سلاح برّانی است که متاسفانه بسیاری از جوانان امروز فاقد آن هستند و بدون آن هیچ کار و اقدامی درین دنیا پیشرفت ندارد و به مرحله ی توفیق و کامیابی نمی رسد. 

نام این سلاح فلاح بخش شور و شادی و نشاط روحی است. شادی حکم آتش را دارد و در عالم وجود غیرممکن است که دیگ و تنوری بدون آتش گرم و سوزان و سوزنده به کار افتد. 

...احدی منکر نیست که امروز از هر جهت شاد بودن و شاد زیستن در زندگی کار آسانی نیست و در میان طوفان و رگبار و سیل خشک ماندن و از لطمه در امان بودن نه تنها دشوار بلکه از محالات است... 

... باید به هر ترتیب و به هر تدبیری و حتی به هر خدعه ای که هست خود را از زیر لاک یاس و بدبینی که کشنده ی روح و زاینده ی ذوق و اراده و خمود سازنده ی طبع و قریحه است بیرون بکشد باید قشر اندوه و ابودردایی و افسردگی را به دور بیندازد و به سوی نشاط و شادی که بهترین غذای مقوی کار و عمل است بگراید..." 

پ . ن : از یک مسئله خیلی خوشحالم و آن هم این است که همیشه و در هر شرایط روحی که باشم بین دوستانم به شادی کردن و خندیدن معروف هستم و خیلی راحت حس شادی ام را به اطرافیانم منتقل می کنم.

نظرات 1 + ارسال نظر
ریحانه شنبه 4 اردیبهشت 1389 ساعت 10:13 ب.ظ

چقدر این مطلب جالب و تامل برانگیز بود. سپاس گزارم.

قربونت برم؛ موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد