زبان مادری

دست به گیرنده هایتان نزنید مشکل از جانب فرستنده است که می خواهد قانونی را که یک عمر رعایت نکرده است یک شبه جامه ی عمل بپوشاند؛ می دانم نگارش جمله هایی که می نویسم حال مضحکی پیدا کرده است چون می خواهم روزنوشت هایم را که اکثرشان عامیانه است به طرز صحیح و با افعال کامل بنویسم و به یاد ندارم در این بیست و یک سالی که از باسواد شدنم می گذرد از این اصول پیروی کرده باشم مگر در نامه نگاری های اداری و رسمی. واقعیتش این است که اصلا نمی دانستم طرز نگارشم اشتباه است؛ همیشه فکر می کردم همان طور که صحبت می کنم با همان لغات و افعال شکسته می توانم بنویسم تا اینکه بخش ساده نویسی از کتاب قصه نویسی را خواندم؛ جمالزاده در صفحه ی ۱۲۰ کتاب این گونه می نویسد: ...این نوع جوان ها مقصود از ساده نوشتن و عوامانه نوشتن را درست نفهمیده اند... به جای آنکه طوری چیز بنویسند که مردم عوام هم بفهمند تا کم کم باسوادتر و بافهم تر شوند و رفته رفته بهتر و درست تر حرف بزنند و بهتر تلفظ نمایند طوری می نویسند که چه بسا حتی خواص هم در خواندن آن دچار مشکل می گردند و خلاصه آن که انشاء ساده و عوام فهم را با املاء عامیانه خلط و اشتباه نموده اند و تصور می نمایند که استعمال املاء عوامانه نزدیک شدن به مردم عوام و پاس مخلوق خرده پا را می رساند... 

خلاصه من بعد از خواندن این جملات که بیش از چهل سال پیش نوشته شده خجالت زده و متنبه شدم . همین چند جمله ی کوتاه به من تلنگر زد که تا چه حد از زبان و ادبیات فارسی به دورم و در واقع چیزی در موردش نمی دانم؛ بنابراین تصمیم گرفتم تمریناتم را از همین روزنوشت های ساده شروع کنم و سعی کنم کلمات و افعال صحیح به کار ببرم و اقرار می کنم که تازه متوجه شده ام چه کار مشکلی است اما مطمئنم بالاخره در آینده ای نه چندان دور یاد خواهم گرفت و خوشحال می شوم اگر اشتباهات نگارشم را تذکر دهید.

نظرات 3 + ارسال نظر
محمدحسین یکشنبه 9 اسفند 1388 ساعت 12:37 ق.ظ http://physicsscu87.blogsky.com

گفتار جدید!!!!

فریاد بی صدا پنج‌شنبه 13 اسفند 1388 ساعت 02:48 ب.ظ http://fateme2.blogfa.com

سلام دوست خوبم از مطالبتون لذت بردم درود بر قلمتان موفق باشید به من هم سری بزنید

ریحانه دوشنبه 17 اسفند 1388 ساعت 05:43 ب.ظ

درجستجوی گوگلیم درخصوص اردن وبلاگتون رو ژیدا کردم ولی اونقدر قلمتون روون بود که یه نفس ۵-۶ صفحه وبلاگ رو خوندوم. براتون ارزوی توفیق و پیروزی دارم.
در مورد این پست به نظرم رسید کتاب غلط ننویسم آقای ابولحسن نجفی نشر دانشگاهی را بهتون پیشنهاد بدم گرچه احتمالش هست که خودتون داشته باشیدش.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد